torsdag 10 mars 2011

Locket

Här har jag markerat hur tjockt locket ska vara på de olika ställena. Efter ytterligare någon timmas putsning så ska jag montera två stödribbor på insidan.
Ribborna sågar jag från samma gran som jag använde till locket.

Med passare markerar jag ribbornas läge,

Eftersom locket är välvt måste ribborna anpassas. Jag låter passaren följa lockets form.

Ribbborna limmas. Jag väljer att ha två ribbor längs locket. Man kan sätta dem korslagda. Med ribborna denna väg får man en gitarr med klarare ton eftersom locket kan göras tunnare.

Ljudhålen sågar jag med lövsåg.

Med den här typen av ljudhål får locket ett antal svaga ställen mellan öppningarna. Jag limmar därför förstärkningar av gran med fiberriktningen åt andra hållet tvärs mot lockets riktning.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar