söndag 3 april 2011

Locken monteras


Det här är den andra gitarren i den här modellen som jag tillverkar. Jag signerar den på insidan av baksidan. Placerar texten så att det går att läsa genom ljudhålen. Innan locken monteras måste sargens kanter planas. Jag använder en brädstump med sandpapper i ena ändan. Andra änden stöder jag mot motsvarande sida. På så sätt får sargen rätt anliggningsyta. Baksidan limmas mot sargen medan den sitter i formen.

Sen limmar jag locket.
Överskjutande material från locken grovputsar jag bort med bandslipen.
Finliret sker för hand.

I skarven mellan sarghalvorna monterar jag en täckbricka. Jag hugger bort halva sargens tjocklek.
Det är lättare att få en bra passning om man gör täckbrickan och urtaget kilformat.
Jag kom på senare att jag inte ska ha någon kantlist på baksidan utan bara göra en avrundning. Nu hann jag hugga bort material från baksidans lock. Tur att jag sparade bitarna från lönnen så att jag kan fixa till "skadan".
Här limmas täckbrickan fast. Jag använder tunna böjbara lister, som stöder mot taket, för att åstadkomma det tryck som krävs för att få en stark limfog.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar