onsdag 18 november 2009

4. Härdning av bladet

När man härdar ett blad så hettar man först upp det till en viss temperatur och sen kyler man det snabbt. Anledningen till att man härdar är dels att få stålets struktur så finkorningt som möjligt, dels för att få stålet så hårt att skärpan håller längre.




Jag använder en magnet för att veta när stålet är tillräckligt varmt. I samma ögonblick som magneten inte tar på stålet så kyler jag bladet i en vätska. Jag doppar bladet med ryggsidan ner och gör en cirkelrörelse för att bladet ska kallna.

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Jag har intresserat mig för det här med svartsmide och det var mycket intressant att läsa din blogg. Jag fyller 20 i år och jag undrar hur stor efterfrågan är på handsmidda produkter nuförtiden. Jag kan tänka mig att intresset kan öka i framtiden då man börjar ta vara på gamla traditioner och man börjar vill sträva bort ifrån "överkonsumptionssamhället" och då kan svartsmidet få en större roll inom "marknaden".

    Man kommer säkert börja uppskatta högkvalitativa produkter som man vet att människan "bakom" produkten har haft ett bra liv, istället för hur det är idag då man köper något massproducerat som tillverkats i en fabrik långt bort i Asien under dåliga arbetarförhållanden och som sen kommer hålla i ett halvår...


    Det här med smide är ju en konst och metall är ett material som fascinerar mig mer och mer... Så min fråga är: kan man "leva" på svartsmide och tjäna en hyffsad summa pengar för att kunna försörja en familj och få lite över?


    Och sen en helt annan fråga: Gamla knivar har ofta en "blodskåra" detta gör ju knivbladet något lättare men ger även styvhet och styrka så att bladet inte knäcks, hur påverkar det härdningsprocessen? Vad gör man annorlunda då?


    Det här med metall och smide intresserar mig så jag funderar på att studera metallurgi, så jaao... Känner mig lite kluven, samhället idag sätter bara högre och högre krav... och det här med metall känns som en väg att gå...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dina frågor. Kan du mejla mig så svarar jag där istället.

      Mats

      Radera