onsdag 21 april 2010

Greppbrädan

Till greppbrädan använder jag ebenholtz. Det är ett slitstarkt och vackert material. Jag hyvlar ner träbiten till de aktuella mått som gäller för en stålsträngad gitarr.

Så här ser den ut efter ca 4 timmars jobb och så här gick det till....

Stålsträngade gitarrer har en välvd greppbräda. För att åstadkomma denna välvning har jag tillverkat ett enkelt hjälpmedel. Ebenholtzen vilar på ett plant underlag med dubbelhäftande tejp. Jag har limmat fast två styrlister på var sin sida om greppbrädan för säkerhets skull.
Överhandfräsen är fastskruvad i en vagga med ett urtag som har radien 4 m. Jag för vaggan över greppbrädan och fräser bort överflödigt material.

Efter fräsning putsar jag bort spåren efter frässtålet. Jag har monterat sandpapper på ett vattenpass. Passet är helt rakt och tillräckligt långt för att nå över hela ytan som ska putsas. Det är ytterst viktigt att greppbrädan är jämntjock och spikrak. Gitarren blir då mer lättspelad eftersom man kan ha en låg stränghöjd.

Spåren för banden sågar jag i en speciell ställning. Skallängden är 25,4 " Med skallängd menas avståndet från översadeln till stallbenet. Efter sågning tapperar jag greppbrädan.

Jag knipsar av banden med tång.

Banden måste ha samma radie som greppbrädan. Jag bankar till dem i en skålad form.

Banden pressas ner med hjälp av pelarborrmaskinen.

Kanterna slipas och bandens kant gradas till ca 45 grader. (Klicka på bilden så förstoras den.)









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar