måndag 21 december 2009

Banden monteras

Banden köper man i metervara. De ser ut som ett T i ändarna. De ska tryckas ner i de utsågade spåren.

Banden kapas och placeras i rätt ordning på en tejpremsa eftersom de inte är lika långa.

I ändarna knipsar jag bort en liten del av bandets undre del.


Här ser man hur det ser ut när man tagit bort lite av den undre delen.(Klicka på bilden)


Jag fasar spåren med en fil så att banden lättare ska gå ner i spåren.

Jag använder pelarborren för att trycka ner banden. Man kan knacka ner dem med en hammare men jag tycker detta sätt är säkrare.


Överskjutande del av banden knipsas av.

Greppbrädan limmas fast på halsen.


För att banden ska ligga perfekt i höjd är det nödvändigt att putsa av dem med en slipkloss. När man är klar syns det puts-spår på alla band.

Efter nerslipningen av banden så har de blivit platta upptill. Nu måste man kröna dem för att få tillbaks den ursprungliga formen. Det tar ganska lång tid att putsa. Jag använder en speciell fil med konkav yta.

Kröningsfilen är ganska grov så man får putsa banden med finare sandpapper för att få en blank och repfri yta .

I ändarna av banden putsar jag bort de vassa hörnen.
Det är ganska mycket jobb med greppbrädan och banden. Men det här är en av de saker som skiljer en bra gitarr från en dålig. I och med att man slipar av banden så kan man ha lägre stränghöjd vilket gör gitarren mer lättspelad samtidigt som tonen blir mer konstant. På billigare fabriksgjorda gitarrer har inte detta gjorts.



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar