onsdag 9 december 2009

Gitarrlock med rosett i trä



Så har man då äntligen fått tid att färdigställa den gitarr som jag startade med för ett halvår sen. Jag tänker tillverka en klassisk nylonsträngad gitarr. Jag har dock designat formen lite annorlunda jämfört med den vanliga spanska modellen. Jag ska också göra halsen lite smalare än brukligt.


Här syns rosetten som jag fällt in i locket. Rosetten är av trä och uppbyggd likt en mosaik.


Locket är från en gran som kommer från norrsidan av Galtispuoda i Arjeplog kommun. Det är svårt att finna lämpliga granar för gitarrmakeri i Sverige. Man kan hitta gamla granar på norrsidan av ett berg med bördig mark. Det får inte vara mer än 1.5 mm mellan årsringarna för att få ett lock som har hög tonkvalitet.

På baksidan av locket syns de ribbor som hjälper locket att hålla formen. På grund av strängarnas tryck mot locket behövs ribbor likt takstolar så att inte locket böjs inåt. Dessa ribbor måste noga avvägas så att de inte blir för styva och därmed dämpar lockets förmåga att vibrera.

2 kommentarer:

  1. Hej Mats!
    Fantastiskt intressant att följa gitarrbyggnadsprocessen! Inte utan att man blir sugen att köpa en gitarr... kanske småningom? Har varit in och sett på bilder av dina snygga gitarrer tidigare och blivit imponerad. /H: Nicke från Åland(Sonjas gubbe)

    SvaraRadera
  2. Hej Nicke!
    Så kul att höra. Nästa gitarr blir en stålsträngad. De byggs lite annorlunda så jag ska dokumentera den också. Jag tänker lägga upp ljudfiler också så fort gitarrerna är klara. Ha de bra/ Mats

    SvaraRadera