tisdag 22 december 2009

Stallet

Stallet gör jag i ebenholtz. Det är ett hårt och starkt material.

Nu är formen grovsågad i bandsågen.

Fräsning av spår för sadel.

Jag har fräst klart och ska limma kantlister i ben där strängarna sitter.

Kantlisterna är hårdare än ebenholtzen och kommer att skydda för slitaget som blir av strängarna

Kantlisterna är slipade. Nu ska sadeln passas in. Den är också gjord i ben. På billigare gitarrer är de gjorda av plast vilket ger ett sämre ljud på gitarren.

Formning av stallet. Putspinne med dubbelhäftande tejp och sandpapper på det är ett bra verktyg.

Här mäter jag ut var stallet ska sitta. Med skallängd 650 menas att; från översadel till stallsadel ska det mäta 650mm. Man lägger till 2 mm för att kompensera för strängtrycket. Görs inte detta rätt kommer inte gitarrens intonation att stämma.

Här markerar jag stallbenets (sadelns) höjd. Jag har lagt ett shims som är 1.2 mm på tolfte bandet. Med linjalen vilandes på detta shims samt på första bandet får jag rätt höjd på sadeln. Jag gör likadant på bassidan, då med ett shims på 2mm.

Så var stallet på plats. Jag har borrat två hål igenom spåret för sadeln och genom locket för att inte stallet ska glida vid limning. Dessa hål döljs av sadeln.











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar