fredag 12 mars 2010

Gitarrhalsen

Gitarrhalsen till denna modell tillverkar jag av flammlönn . Det blir snyggt att ha samma material i baksidan, sargen och i halsen. Gitarrer med stålsträngar bör ha dragstång eller trussrod som det heter på engelska. Halsen kan annars lätt böjas av strängtrycket.

Med stämjärn tar jag upp de urtag som sen dragstången ska ligga i.

Stången ska nu kapas i rätt längd och sen gängas.

Jag tapperar halsen på baksidan.

Ett faneer i lönn limmas på huvudet. Det ger extra styrka till den skarv som gjorts för att få till vinklingen av huvudet.

Grovsågning av halsens form görs i slutet.

Jag kör med den spanska metoden att fästa halsen vid sargen. Det finns flera olika sätt. Jag tycker det här blir starkast.

Putsat till 1200 korn, lent som en barnrumpa. Den här delen kommer inte att synas men i jakten på det perfekta ljudet lämnas inget åt slumpen. Allt inne i gitarrens ljudlåda ska vara avrundat och välputsat så att tonerna inte dämpas. Den slutliga avrundningen av halsen gör jag när den sitter i gitarren och när greppbrädan har limmats fast.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar