onsdag 10 mars 2010

Locket

Locket slipas nu ner till ca 3 mm. För att mäta tjockleken använder jag detta mätinstrument, indikatorklocka tror jag att det heter.
Här syns också den färdiga rosetten. Efter ytbehandling kommer sälgrotens mönster att framträda klarare.
Nu ska ribborna till baksidan av locket tillverkas. Jag använder material från samma del som till locket. Gitarren kommer att utsättas för olika temperatur och fuktighet. Använder man material från samma träddel kommer utvidgning och krympning att ske lika mycket. Det minimerar risken för sprickbildning.


Bästa sättet att få en plan yta är att fästa en dubbelhäftande tejp på ett planfräst bord. Här har jag slipat några av ribbornas anliggningsytor plana.

En stålsträngad gitarr har ett annat system för ribbornas placering. Eftersom stålsträngarna utövar ett högre tryck mot locket så måste det därmed vara starkare. De stående trälisterna trycker mot taket och håller ned ribborna under limning.

Ribborna limmas i omgångar. Resterande ribbor limmas senare. Efter torkning ska ribborna hyvlas ner. Det blir morgondagens jobb. Idag har jag även börjat arbeta med gitarrhalsen.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar