måndag 8 mars 2010

Stålsträngad akustisk gitarr

Idag startade jag upp arbetet med en ny gitarr. Det blir en akustisk stålsträngad.
Jag börjar med locket. Granen jag använder kommer från trakten. För att få stående årsringar har jag gjort tårtbitar av stammen. Dessa har torkat i minst ett år utomhus under tak. Sen har de legat inne i värmen i några månader. Det är viktigt att de är helt torra.
Ur en tårtbit får jag ett lock. Jag klyver biten och limmar ihop halvorna. Det är ytterst viktigt att ytorna som ska limmas är helt plana. Man ska inte behöva tvinga ihop halvorna för att det ska sluta tätt. Gitarrer vars lock har spruckit i mitten har med all sannolikhet inte haft en bra fog.
Efter att fogen torkat börjat arbetet med att plana ner locket. Jag hyvlar ner det till ca 4 mm. Därefter ska rosetten monteras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar