tisdag 9 mars 2010

Rosetten tillverkas och monteras

Rosetten till den här gitarren tillverkar jag själv. Materialet är sälgrot. Tyvärr hade jag ingen större bit så det blev till att skarva. Här ser man en av bitarna som ligger i urtaget som jag gjort med överhandsfräsen.

För att få exakt passform på sälgrotsbitarna så tillverkade jag två hjälpmedel. Här är det ena. Jag har limmat fast ett slipband på en urfräsning med samma diameter som på locket. Det går lätt att slipa "ytterkurvan" på detta sätt.

Här slipar jag "innerkurvan". För att tillverka hjälpmedlet så började jag med att skruva in en fransk skruv i en träbit. Sen svarvade jag den till rätt diameter. Limmade sen på ett slipband. Hur svårt kan det va när man har de rätta maskinerna?
Nu är det bara att passa in sälgrotsbitarna i urtaget och pressa ihop för limning.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar